|
Śpiew jest odpoczynkiem dla duszy i początkiem pokoju.
Przygotowuje ludzi do miłości, łączy odstępców, godzi wrogów.
(św. Bazyli Wielki)
W Niedzielę, 30 czerwca, w pięknie odrestaurowanym neobarokowym wnętrzu naszego kościoła pw. św. Jana Chrzciciela zabrzmiał wspaniały koncert Młodzieżowa gala operowa.
Odbył się on w ramach Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego Nadnoteckie Bel Canto, którego organizatorem jest maestro Tomasz Zagórski. Patronat
nad koncertem sprawował burmistrz Trzcianki pan Krzysztof Jaworskiki.
Międzynarodowy Festiwal Muzyczny Nadnoteckie Bel Canto jest kontynuacją poprzedniego projektu maestro Zagórskiego. Jest to przede wszystkim
festiwal śpiewu i podobnie jak dotychczas, odbywa się w cudownych wnętrzach kościołów regionu nadnoteckiego.
[...] na tym festiwalu występują młodzi artyści, którzy noszą w sobie finezję i piękno. Dla nich występ na festiwalu to z jednej strony wielkie
przeżycie, a z drugiej posmak młodzieńczej, artystycznej przygody. Popis na tego rodzaju festiwalach daje młodym artystom bardzo dużo. Uczy kultury,
obycia estradowego (albo scenicznego), zaspokaja ich tęsknoty do bycia zauważonym, daje poczucie dobrego startu w życie artystyczne. Poza tym,
i to chyba jest najważniejsze, daje przeświadczenie, że nie są sami w trakcie trwania ich edukacji muzycznej.
Szanowni Państwo! Ten festiwal jest dla Państwa i dla Nich. Dzięki Państwa życzliwym reakcjom łatwiej im torować sobie drogę. Tak było w przypadku wielu
młodych artystów: Adama Kutnego, Dominika Żmijewskiego, Jarosława Kwaśniewskiego, Marii Domżał, Marii Rozynek, Marzeny Frankowskiej.
Ogólnie rzecz biorąc formuła festiwalu pozostaje taka sama jak w ubiegłym roku. Nowością jest fakt, iż do współpracy przy tworzeniu koncertów festiwalowych udało mi się namówić Chodzieski Dom Kultury.
Zatem piękne śpiewy od tego roku wypełnią zabytkowe wnętrza kościołów w Lubaszu, Wieleniu, Czarnkowie, Trzciance i Chodzieży.
Oczywiście będzie to możliwe dzięki wsparciu finansowemu płynącemu z budżetu miast, gmin i darów od firm i osób prywatnych. Dziękuję za to, bo bez tego dobrodziejstwa i oparcia nie byłoby festiwalu.
Wielkie podziękowania kieruję także do Księży Proboszczów świątyń, w których rozbrzmiewa cudowna muzyka.
Zapraszam wszystkich do pięknych zabytkowych kościołów w regionie nadnoteckim. Życzę Państwu nowych doznań, które niekoniecznie będą li tylko przelotnymi
wzruszeniami, aLe impresjami i przeżyciami, które w normalnych warunkach bez muzyki byłyby niewyobrażalne.
(... ze wstępu do programu Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego Nadnoteckie Bel Canto)
W trzcianeckim koncercie wystąpili:
- Stanislav Kuflyuk baryton (Ukraina),
- Dominika Dobrolińska sopran,
- Katarzyna Wietrzny sopran,
- Damian Żebrowski tenor,
- Bartosz Gorzkowski tenor,
- Michał Bączyk baryton,
- Robert Iwankiewicz bas,
- Tuna Firincioglu sopran (Turcja),
- Aleksandra Koczurko mezzosopran,
- Iga Sokół fortepian,
- Krzysztof Leśniewicz organy,
- Damian Kurek trąbka,
- Prof. Joanna Zaremba fortepian,
- Chór BPiCK Pasjonata z Trzcianki pod dyrekcją Bartosza Śliwińskiego,
- Jakub Matusewicz tenor,
- Benjamin Kühnert baryton,
W programie koncertu:
- Giuseppe Verdi Aria Germonta Di Provenza il mar, il suol z opery La Traviata,
- Georges Bizet aria Escamilla Votre toast z opery Carmen,
- Wolfgang Amadeusz Mozart aria Don Ottavia Il mio tesoro intanto z II aktu opery Don Giovanni,
- Giuseppe Verdi Marsz triumfalny z II aktu opery Aida w opracowaniu na trąbkę i organy,
- Wolfgang Amadeusz Mozart Sonata C-dur, nr 10, cz. 1 Allegro Moderato,
- Gaetano Donizetti aria Tonia Eccomi finalmente z I aktu opery Córka pułku,
- Giuseppe Verdi aria Ferranda Di due figli z I aktu opery Trubadur,
- Giuseppe Giordani Caro mio ben, a pod spodem Alessandro Scarlatti Gia il sole dal Gange,
- Wolfgang Amadeusz Mozart aria Despiny Una donna z opery Cosi fan tutte,
- Wolfgang Amadeusz Mozart aria Figara Se vuol ballare z I aktu opery Wesele Figara,
- Charles Gounod aria Jupitera Au bruit des lourds marteaux - z I aktu opery Philémon et Baucis,
- Gaetano Donizetti duet Adiny i Nemorina Una parola, o Adina z I aktu opery Napój miłosny,
- Wolfgang Amadeusz Mozart aria Królowej Nocy Der hölle Rache z II aktu opery Czarodziejski flet,
- Christoph Willibald Gluck aria „Che faro senza Euridice” z III aktu opery Orfeusz i Eurydyka,
- Giacomo Puccini aria Mimi Donde lieta usci z III aktu opery Cyganeria,
- Gioacchino Rossini Modlitwa Mojżesza (Preghiera) Dal Tuo stellato soglio (Z Twego gwiezdnego tronu) z IV aktu opery Mojżesz,
- Giuseppe Verdi Va pensiero chór niewolników z III aktu opery Nabucco.
Doroczne spotkania z Międzynarodowm Festiwalem Muzycznym Nadnoteckie Bel Canto są dla Trzcianki prawdziwym muzycznym swiętem. Jak mawia maestro Tomasz Zagórski, wokalny kunszt wykonawców przenosi
nas w inne światy i staje się tak, jakby na czas koncertu Bóg uchylał nam na chwilę wrota raju... Cóż można więcej powiedzieć? Chyba tylko powtórzyć słowa genialnego jazzmana Theloniousa Monka:
Mówienie o muzyce jest jak tańczenie o architekturze jedno i drugie nie ma większego sensu!, przestać gadać i zacząć słuchać...
|